Виявлення обдарованих дітей – психолого-соціологічний інструментарій діагностики

Виявлення обдарованих дітей – психолого-соціологічний інструментарій діагностики

Анкета для виявлення обдарованих дітей (вчителю)

Уважно прочитайте й позначте ті характеристики, які притаманні даній дитині:

  • Володіє великим обсягом інформації.
  • Багатий словниковий запас.
  • Перенесення засвоєного на новий матеріал.
  • Встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
  • Уміння робити висновки.
  • Участь у розв’язуванні складних проблем.
  • Уміння вловлювати складні ідеї
  • Чутливість до протиріч.
  • Використання альтернативних шляхів пошуку інформації.
  • Аналіз ситуації.
  • Уміння передбачити наслідки.
  • Уміння міркувати.
  • Використання ідей на практиці.
  • Здатність до перетворень.
  • Критичність мислення.
  • Швидкість мислення.
  • Багата уява.
  • Гнучкість мислення.
  • Здатність висловлювати оригінальні ідеї, винаходити щось нове.
  • Висока допитливість.

Виявлення обдарованих дітей – психолого-соціологічний інструментарій діагностики

Анкета виявлення здібностей обдарованих дітей (за методикою Хаана і Кафа)

І. Виявлення інтелектуальних здібностей обдарованих дітей

  • Учень швидко засвоює нові знання й легко все схоплює.
  • Має почуття здорового глузду і використовує знання у практичних повсякденних ситуаціях.
  • Добре міркує, не плутається в думках. Добре вловлює зв'язок між подіями, між причиною і наслідком.
  • Швидко запам’ятовує прочитане або почуте, не витрачає багато часу на повторення того, що потрібно запам’ятати.
  • Знає багато про такі події, які однолітки не знають і не здогадуються.
  • Має великий запас слів, легко користується новими словами, вільно висловлюється.
  • Любить читати ті книги, які читають діти, старші на рік чи два, та дорослі.
  • Розв’язує розумові задачі, що потребують мислительних зусиль.
  • Ставить дуже багато запитань.
  • Випереджає однолітків у навчанні на рік чи два.
  • Оригінально мислить і пропонує нестандартні, неординарні відповіді, рішення.
  • Дуже спостережливий, добре сприймає інформацію, швидко реагує на все нове.

ІІ. Виявлення художніх здібностей обдарованих дітей

  • У своїх малюнках зображує різноманітні предмети, ситуації, людей.
  • Серйозно ставиться до творів мистецтва, замислюється і стає дуже серйозним, коли чує нову музику, бачить красиву картину.
  • Оригінальний у виборі сюжету, складає незвичайні композиції (із квітів, малюнків, марок тощо).
  • Завжди готовий використати будь-який новий матеріал для виготовлення іграшок, картин, малюнків тощо.
  • У вільний час багато малює, ліпить, створює композиції, що мають художнє значення (наприклад, прикраси для дому).
  • Використовує малюнок або ліплення, щоб висловити свої почуття і настрій.
  • Цікавиться творами мистецтва, створеними іншими людьми. Оцінює їх і намагається відтворити те, що сподобалося.
  • Любить працювати із пластиліном, глиною, клеєм для того, щоб відтворювати речі у трьох вимірах.

ІІІ. Виявлення музичного таланту обдарованих дітей

  • Добре відчуває ритм і мелодію, завжди вслуховується в них.
  • Добре співає.
  • У гру на інструменті, у пісню чи танець укладає багато енергії та почуттів.
  • Любить музичні записи, прагне піти на концерт або туди, де можна послухати музику.
  • Любить співати пазом з іншими, щоб виходило злагоджено й добре.
  • У співі або музиці виявляє власні почуття і стан.
  • Створює оригінальні мелодії.
  • Добре грає на якомусь інструменті.

ІV. Виявлення здібностей до занять науковою працею

  • Чітко висловлює думки.
  • Читає книги, наукову літературу, випереджаючи шкільну програму.
  • Виявляє більші, ніж у звичайних дітей, здібності у користуванні абстрактними поняттями та у встановленні узагальнень.
  • Має хорошу моторну координацію, особливо між зоровим та слуховим сприйняттям (добре фіксує те, що бачить, і чітко записує те, що чує).
  • Після занять любить читати науково-популярні книги та журнали.
  • Не впадає у відчай, коли його нові задуми та проекти не підтримують учителі або батьки.
  • Намагається зрозуміти причини і сенс подій.
  • Проводить багато часу над створенням проектів, конструюванням.
  • Любить обговорювати наукові події, винаходи, часто замислюється над цим.

V. Літературна обдарованість дитини

  • Може вільно побудувати розповідь,, починаючи від зав’язки сюжету й закінчуючи розв’язанням конфлікту.
  • Придумує щось нове й незвичайне, коли розповідає про що-небудь знайомим.
  • Під час розповіді виділяє головне, найхарактерніше.
  • Розповідаючи про щось, уміє дотримуватись одного сюжету, не втрачає головної думки.
  • Любить писати оповідання та вірші.
  • Своїх героїв у оповіданнях зображує майстерно, передає почуття, настрій, характер.
  • Вибирає для своїх оповідань ті слова, які добре передають емоційні почуття.

VІ. Виявлення артистичного таланту

  • Легко входить у роль іншої людини, персонажа тощо.
  • Цікавиться акторською грою.
  • Виразно змінює тональність голосу, коли зображує героїв.
  • Розуміє та вміє передати конфлікти і ситуації, може розіграти будь-яку драматичну сценку.
  • Передає почуття через міміку, жести, рухи.
  • Прагне викликати емоційну реакцію в інших людей, коли про щось із захватом розповідає.
  • Дуже легко передає почуття, емоційні переживання.

Виявлення обдарованих дітей – психолого-соціологічний інструментарій діагностики

VІІ. Виявлення технічних здібностей дітей

  • Добре вміє майструвати, займатися різними ремаслами.
  • Користується механізмами, машинами.
  • У світ його уподобань входить конструювання машин, приладів, моделей.
  • Може читати нескладні креслення приладів і механізмів, використовувати старі деталі для створення нових виробів, іграшок, приладів.
  • Визначає причини несправності приладів.
  • Любить робити креслення механізмів.
  • Читає журнали та статті про створення нових машин, приладів, механізмів.

VІІІ. Здібності до спорту

  • Енергійний, потребує якомога більше фізичних рухів, щоб бути щасливим.
  • Любить брати участь у спортивних іграх і змаганнях.
  • Постійно досягає успіхів у певному виді спорту.
  • Бігає швидше за інших.
  • Сильно розвинена координація рухів.
  • Любить ходити в походи, займатися на спортивних майданчиках.
  • Вільний час проводить у рухливих іграх.

Напишіть що ви думаєте про статтю:

Виявлення обдарованих дітей – психолого-соціологічний інструментарій діагностики

  1. Olena

    Дякую вам за публікацію. Якраз шукала в Інтернеті анкету для виявлення обдарованих дітей.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.