Учнівське самоврядування – довіра і відповідальність

І.В.Васильєв

Серед безлічі проблем, що постають перед сучасною школою, є проблема самоврядування, яка тісно пов’язана з організацією життєдіяльності дитячого колективу і виступає як її складова.

З цього питання написані дисертації та ґрунтовні наукові праці, широка полеміка була розгорнута на сторінках газет і журналів. Дехто з педагогів-практиків, намагаючись поставити самоврядування в розряд універсального методу роботи з дитячим колективом, заходив дуже далеко, дехто, розуміючи слово «самоврядування» буквально зовсім не вдавався до жодних дій — нехай, мовляв, самі і врядовуються…

Перед тим, як розповісти про систему дитячого самоврядування та самообслуговування, слід зазначити, що ця система не є сталою. Тому все, що написане нижче, не претендує на те, щоб бути методикою або інструкцією, це — результат творчої діяльності великого шкільного колективу.

УЧНІВСЬКЕ САМОВРЯДУВАННЯ

Самоврядування у дитячому колективі здійснюється за системою черговості творчих доручень. Таких доручень дванадцять — за кількістю виховних груп.

Лицарі порядку
Відповідають за:
— розшук порушників порядку в школі, контролюють поведінку учнів на уроках та в позаурочний час;
— представляють шкільній Раді честі для розгляду справи конфліктуючих сторін;
— здійснюють чергування на постах протягом тижня, кожного дня з 15-00 до 21-00 год.;
— інформацію про своє чергування відбивають на планшеті «Як ми поводилися в курені».

Санітари
Стежать за санітарним станом відпочивалень, групових кімнат, навчального корпусу.
А. Кожного ранку перевіряють санітарний стан відпочивалень.
Б. Ввечері перевіряють шкільні ділянки, закріплені за кожною групою.
В. Раз на тиждень перевіряють стан пришкільних ділянок, закріплених за групами.
Результати контролю відбивають на планшеті.

ГРІН (група інформації)
Група протягом тижня несе відповідальність за подання інформації групами на екрані козацького змагання!
Готує на засідання Козацької ради підсумкову інформацію про виконання групами своїх доручень і відбиває її на стенді.
Висвітлює на стенді хід козацького змагання.
Випускає загальношкільну газету.

Помічники кухаря
Допомагають працівникам їдальні в організації харчування. Оцінюють культуру поведінки вихованців в їдальні, результати контролю та спостереження подають на стенд.

Майстри сюрпризів
Група протягом тижня готує несподіваний, але дуже приємний сюрприз для всіх мешканців центру. Сюрприз має бути корисним та приємним, якщо не для всіх, то для більшості членів колективу (малят і дорослих).

Вартові
Перевіряють виконання режимних моментів: підйом;
вихід груп на прогулянку;
уроки (виявляють учнів, які запізнюються на уроки); тиха година; самопідготовка. Перевірити — це значить:
виявити порушення, намагаючись його попередити. В обов’язки вартових входить також виставлення підсумкових оцінок за день у планшеті кожної групи на стенді «Як ми встигали».

Диск-жокеї
Надають допомогу у підготовці та проведенні дискотеки. Складають сценарій та готують необхідні музичні записи за сценарієм.
Беруть участь у проведенні вечора.
Відповідають за порядок під час проведення заходу.

Джура
Встановлюють чергування у вестибюлі центру. Обов’язки джури: викликати дітей до батьків;
не дозволяти вихованцям виходити з приміщення неодягненими, а у вечірній час — без супроводу дорослих.

Книгарі
Надають допомогу шкільній бібліотеці.
Проводять раз на тиждень рейд-перевірку стану підручників. Працюють у майстерні «Живи, книго!»

Квітникарі
Група протягом тижня доглядає за квітами у навчальному корпусі. Наприкінці чергування (у п’ятницю) група випускає бюлетень «У світі рослин».

Обозні
Група стежить за економією води, електроенергії, тепла протягом усього тижня. Відомості про свою роботу обозні подають у групу інформації кожного дня.

Майстри хорошого настрою
Група протягом тижня готує та проводить для вихованців усієї школи заходи згідно з планом роботи школи. Якщо ж заходів не заплановано, майстри хорошого настрою організують цікаву справу за своєю ініціативою або ж надають допомогу у підготовці свята.
Готують інформацію на засідання Козацької ради про організацію дозвілля вихованців у групах.
Повідомляють про участь кожної групи у культурному житті центру поданням інформації на стенді «Як ми відпочивали».
Змагання виховних груп за творчими дорученнями в загальношкільному масштабі носить назву «Козацьке змагання».

УМОВИ КОЗАЦЬКОГО ЗМАГАННЯ

1. Козацьке змагання оголошується для всіх. Згідно з графіком чергування творчих доручень, на лінійці (в понеділок) кожна група отримує нове доручення на тиждень і виконує відповідно обов’язки, затверджені Козацькою радою.
2. Підсумки виконання кожною групою свого творчого доручення, всіх режимних моментів, участі групових колективів у житті центру за тиждень підводяться членами Козацької ради та висвітлюються на екрані козацького змагання.
3. Група, яка перемогла у козацькому змаганні, нагороджується туристичною поїздкою.
4. Група, яка посіла друге місце, нагороджується грошовою премією.
5. Група, яка посіла трете місце, нагороджується «солодким подарунком» або відвідуванням міського закладу культури (за вибором групи).
6. Також встановлюється приз за творчі знахідки в процесі змагання.

Протягом року кожна група по кілька разів виконує те чи інше творче доручення. Пропрацювавши у такій системі протягом навчального року, вихователі узагальнили свій досвід та поділилися своїми думками. Ось що написала в самоаналізі один із соціальних педагогів: «Виконання чергового творчого доручення наповнює дітей натхненням та радістю. Саме тут виявляється їх завзятість, розум, талант, творчість. Яким би не був результат виконання доручень — це результат співтворчості дітей та вихователя».

Всі групи, отримавши чергове творче доручення, збираються разом на збір — старт, пропонують різні варіанти рішення такої складної задачі, як виконання доручення, проте обирають один. Ось як, наприклад, розгорталися події щодо виконання доручення «Книгарі». Майже всі групи без винятку проводили огляд та рейди по збереженню книг, видавали «Блискавки», в яких діставалося горе-“книголюбам”. Дуже цікаво провели огляд підручників учні другої групи. Вони вирішили знайти тих учнів, у котрих книжкам живеться добре. Цим вихованцям винесли подяку. А що ж ті діти, прізвища яких не згадувалися у списку: «Ну і що, а я сьогодні ж приведу свої книжки в порядок, тоді й про мене добре скажуть!»

Дуже цікавим для дітей було знайомство з історією книги, відомості про те, звідки з’явилися такі слова як «папірус», «береста», коли було зроблено перший друкарський станок та ін. Багато порад Мудрої книги отримали діти нашої школи. Вихованці 10-ї групи провели вечір казок О.С.Пушкіна. Вечір відбувся у бібліотеці, де було оформлено книжкову виставку. У 7-й групі пройшов вечір, присвячений річниці з дня народження Т.Г.Шевченка.

Виконуючи доручення «помічники кухаря», групи випускали плакати та «Блискавки». Ось таку листівку випустила шоста група:

Наказ Великого Котла

1. Їсти мовчки за столом.
2. Не залишати смачну страву в тарілці.
3. Черговим протерти столи, підмести підлогу, підрівняти стільці. Сьома група оформила яскраву та цікаву стінну газету, де було вміщено «Українські поради»: як приготувати капусняк запорозький, деруни, квас козацький тощо.

Десята група виготовила та подарувала кожному учневі книжечки-пам’ятки «Правила поведінки за столом»:

1. Коли їси, не відкушуй одразу великі кусні — це негарно.
2. Не розмовляй з повним ротом, намагайся їсти беззвучно.
3. Їжу треба брати з тарілки виделкою або ложкою.
4. Якщо тобі треба що-небудь взяти на столі, ввічливо попроси сусіда передати.
5. З вази (тарілки) бери той кусень, що лежить ближче до тебе, не вибирай.
6. Не розглядай надто довго та не копирсай виделкою того, що тобі поклали, це не ввічливо відносно тих, хто готував страву.
7. Коли закінчиш їсти, не облизуй ложку.
8. Не сиди боком до столу, не закидай ноги на ногу — це негарно.
9. Не криши хліба, доїдай кусень до кінця.
10. Ніколи не відгукуйся погано про страву, яку їдять сусіди за столом, навіть якщо вона тобі не до вподоби.

Різноманітні форми роботи пропонують вихователі та вихованці під час виконання творчого доручення «Майстри хорошого настрою». Це імпровізовані концерти для малюків, ігрова вікторина «Казки», інтелектуальна гра для старшокласників «Великолепная семерка».

Творчі знахідки мали місце навіть у «санітарів» та «квітникарів». Так, виконуючи доручення «санітари», група № 11 розробила «шкідливі поради» (як не треба стежити за порядком). На лінійці недбалим та неохайним учням група № 8 подарувала мило та мочалку. Неабияку фантазію виявили майже всі групи, оформлюючи стінгазети та бюлетені. Тут і «Пані Чистота викликає на бій короля Сміття», і «Помагай — добрі чарівники своїх ділянок», і тести на кращого санітара тощо.

Всі групи, що отримували доручення «обозні», намагалися максимально забезпечити економію електроенергії, води, тепла. Діти проводили десанти-розвідки таких місць у школі, де марно витрачається вода, електроенергія, де вчасно не утеплені вікна та двері. Випущені листівки-блискавки про вартість кожного кіловата електроенергії, кожного кубометра води — наочна демонстрація того, в які збитки школі виливається кожна крапля води з поламаного крану, кожна безцільно ввімкнена лампочка.

За ініціативою групи № 4, яка виконувала доручення «обозні», у центрі було проведено місячник економії води та світла. Наприкінці місяця при підведенні підсумків наочним аргументом щодо користі економії був солодкий стіл, який накрили для дітей. Учням пояснили, що всі ласощі придбані на зекономлені гроші.

Виконуючи доручення «диск-жокеї», виховні групи змогли внести різноманітність та елементи свята у традиційне проведення дискотеки. Група № 4 провела конкурси «Назви прислів’я», «Відгадай загадку», група № 6 — конкурс «Відгадай музичний твір». Конкурс зачісок та показ танців провела група № 2. Група № 7 привітала всіх Тетян у Тетянин день. Було також випущено стінну газету, в якій йшлося про історію танцю.

Виконання творчого доручення «джура» теж збагатилося деякими знахідками. Крім звичного чергування група № 12 проводила екскурсії по центру для батьків і гостей. Група № 3 організувала бесіди про те, як треба поводитись біля пам’ятних знаків на території школи.

Робота з виконання творчих доручень йде за технологічним ланцюжком методики колективного творчого виховання. Ось як досліджує застосування методики при виконанні групою чергового творчого доручення «майстри сюрпризів» соціальний педагог центру:

«У нашому центрі ЧТД (чергові творчі доручення) розподіляються за попередньо складеним графіком. У понеділок на загальношкільній лінійці доручення передаються від однієї групи до іншої. Таким чином, кожній групі надасться можливість продемонструвати себе, свою фантазію, творчість і винахідливість. Одразу ж після лінійки група приступає до організації дорученої їй справи. Проводиться збір-старт, де розробляється план справи, обирається рада, а перед цим група розподіляється на мікроколективи, кожний з яких відповідає за певну ділянку роботи. Так, підгрупа на чолі з Андрієм складає оголошення до конкурсу на найбільшу кількість слів, які можна утворити з букв слова «дійсність»; підгрупа Лариси буде готувати сюрприз для переможця; підгрупа Сашка буде збирати по групах відповіді на конкурс.

Творче доручення «майстри сюрпризів» відрізняється тим, що для його виконання потрібна попередня підготовка, час для вигадування якихось незвичайних знахідок — радісних та несподіваних: сюрприз має бути сюрпризом. Тому два-три дні дається на пошук рішення, а потім спільними зусиллями всієї групи, вихователя, батьків ідея втілюється в життя.

Ось які сюрпризи готували для школи групи:

Перша група підготувала концерт для 1—3-х класів, де були і вірші, і пісні, і загадки, і скоромовки. Необхідно зазначити, що в цій групі переважають діти молодшого шкільного віку, але при цьому вихователі знайшли правильне рішення для виконання даного доручення.

Друга група провела спортивно-розважальну гру «Поклик джунглів» для учнів 1—3-х класів. На змагання були запрошені діти з десятої групи.

Переможці отримали приз: пачку солодкої соломки, оформлену у вигляді великої шоколадної цукерки «Сюрприз». Отже, сам сюрприз був іще із сюрпризом.

Четверта група провела конкурс зачісок, а також розповсюдила письмові подяки співробітникам школи за їх нелегкий труд, які були оформлені у вигляді листівок-плакатів та розвішані для кожної групи співробітників окремо: в ізоляторі — для медичних працівників, в їдальні — для працівників харчоблоку, в учительській — для вчителів. Не забули нікому подякувати за, увагу, турботу та щирість. Безперечно, це було несподівано і дуже приємно.

П’ята група підготувала виступ міні-цирку. Ініціатором та помічником у виконанні стала мати дитини, а сама дитина показала номер «Урок арифметики», де роль учня виконала собака Чапа.

Шоста група зробила дуже несподіваний і приємний сюрприз для всієї школи: діти змастили всі скрипучі двері, позбавивши наш слух не дуже музичних звуків.

Сьома група подавала для всієї шкоди сніданок. Чергові, які прийшли до їдальні, були приємно вражені цим.
Важливо зазначити, що майже всі групи, виконуючи доручення «майстри сюрпризів», не обійшлися без випуску жартівливої газети з історії шкільного життя, з народними прикметами, жартами, анекдотами.

Після виконання завдання група збирається на обговорення проведеного заходу: виникають нові ідеї; рада справи аналізує зроблене, вирішує, хто відзначився, хто міг зробити й більше, чи був сюрприз приємним і несподіваним?

Методика колективного творчого виховання є повною мірою універсальною. За допомогою настанов цієї методики ми готуємо педагогічні ради, вечори відпочинку, загальношкільні свята. Важливим здобутком цієї методики є можливість зробити з її допомогою навіть буденну, нецікаву, важку справу легкою та радісною. У процесі колективної творчої діяльності діти наочно демонструють необхідність і корисність справи, яку вони виконують.

Так, у нашому центрі вихованці чергують в їдальні, у відпочивальнях, у групових, прибирають ділянку у школі та на території. І от у групі оголошується конкурс на кращого чергового. Завдання: одночасно треба встигнути почергувати в якомога більшій кількості місць, причому все зробити якісно і вчасно. А по результатах — «Прес-конференція з Петровим Романом Івановичем, першим рекордсменом групи». Роман став справжнім героєм дня, адже переміг у конкурсі на кращого чергового. Він чинно воссідав на почесному місці і поважно відповідав на всі запитання, які підготували для нього «кореспонденти з усього світу». А підсумком прес-конференції стали екстрені випуски «Бурда-моден», «Запорізького НЛО», «Новини Кота-Матроскіна», «Книги рекордів «Гіннеса», «Вірного путі», «Малюка». Серед видань були навіть дуже оригінальні, такі як, наприклад, «Погляд на президента» та «Зоопарк». Всі ці екстрені випуски вмішали звіти про прес-конференцію Романа Івановича.

На. чолі неспокійного та бурхливого життя дитячого колективу центру стоїть педагог-організатор. Він працює у тісному взаємозв’язку з керівником методичного об’єднання організаторів творчих колективів, самими організаторами творчих колективів за інтересами, соціальними педагогами-вихователями. За системою колективного творчого виховання проводяться всі загальношкільні та масові заходи. Серед них, як приклад, можна навести такі:

ТРУДОВІ СПРАВИ

Традиційною трудовою справою центру є збирання насіння акації та ялини для лісництва. Центр знаходиться на території заповідника. Діти знають, що ліс треба відновлювати, і те насіння, яке вони зберуть для заповідника, через деякий час зазеленіє молодою паростю. Рада справи на чолі з педагогом-організатором оголошує змагання. На стенді з’являється новорічна ялинка (діти знають, що за сумлінну працю по збиранню насіння лісництво виділить центрові безкоштовно чудову новорічну ялинку). За кожну склянку зданої сировини група отримує спеціальну ялинкову прикрасу — кульку з позначенням номера групи.

І от ялинка починає прикрашатися (поки що на стенді), а діти сумлінно та ретельно стежать, щоб «прикрас» їх групи було на цій ялинці якнайбільше. Група-переможець отримує приз.

ПІЗНАВАЛЬНІ КОЛЕКТИВНІ ТВОРЧІ СПРАВИ

Серед пізнавальних колективних творчих справ (КТС) найулюбленіші для дітей — вікторини: «Ці чарівні числа», «Поле чудес», «Що ти знаєш про квіти?», «Шевченківська вікторина», «Вікторина за міфами давньої Греції» тощо. Пізнавальні КТС — відкриття світу на радість і користь один одному. Великий вплив на дітей мала проведена в центрі екологічна конференція. На неї були запрошені: «президент України», «представники державної влади», «підприємці» (всіх їх, звичайно, грали на сцені наші учні), у залі ж знаходилися кореспонденти різних засобів масової інформації. Копітка підготовка до цього заходу і дітей і дорослих принесла свої плоди: прес-конференція настільки була цікавою, і кожен настільки «увійшов у роль», що незчулися як промайнув час, удвічі більший, ніж було заплановано на проведення цього пізнавального заходу.

Справи, справи, справи… Кожна з душею, кожна — творча. Інакше — життя сумне, нецікаве та одноманітне. Якщо ж всі разом, всі поруч у спільній турботі — життя набуває сенсу, світ стає привабливішим і добрішим.


Опубликовал 28 Квітень 2011 в рубрике ПЕДАГОГІКА І ПСИХОЛОГІЯ ЖИТТЄТВОРЧОСТІ.