Теоретико-методологічне обґрунтування
моделі підготовки компетентного випускника
- Актуальність пошукового проекту з розробки інноваційної моделі підготовки випускника
- Деструктивні психофізичні та соціодемографічні фактори формування контингенту учнів
- Обмеженість реальних можливостей перспективного самовизначення учнів
- Загальносвітові та вітчизняні тенденції щодо компетентоформуючих орієнтирів системи освіти
2. Поняття життєвої компетентності особистості в евристичному варіанті
- Життєва компетентність – це здатність особистості до гармонійного життєздійснення за рахунок суб’єктної актуалізації власного життєтворчого потенціалу
3. Мета інноваційних перетворень шкільної дійсності
- Формування позитивного іміджу компетентного випускника серед учнівської, педагогічної та громадської спільноти, як рушійної сили підвищення ефективності навчально-виховного процесу
4. Головні завдання навчально-виховного закладу в умовах поступального запровадження у сучасне життя інноваційної освітньої парадигми
- Теоретичне та практичне опанування педагогіки життєтворчості особистості
- Кардинальна переорієнтація навчально-виховного процесу на суб’єкт-суб’єктні взаємовідносини між учнями та педколективом
- Спрямування професійного та творчого потенціалу вчителів і класних керівників на створення компетентоформуючого освітнього простору, збагаченого реабілітаційними впливами
- Ознайомлення з сучасними науково-теоретичними засадами та передовим досвідом здійснення управління якістю педагогічного процесу на загальношкільному, класному та індивідуальному рівнях
5. Провідний метод дослідження
- Провідним методом моделювання компетентоформуючого простору обрано метод гуманітарної системотехніки, який дозволяє реалізувати принцип тетратомії системоутворювальних механізмів та здійснювати кореляцію усіх елементів моделі з основними категоріями гармонійної світобудови, як то: матерія, простір, енергія, час
6. Основна гіпотеза пошукового проекту
- Доцільним підґрунтям запровадження інноваційних підходів щодо підготовки компетентного випускника може слугувати віртуальний освітній простір гармонізації особистості
7. Робочі гіпотези
- Освітній простір гармонізації особистості має забезпечувати активне входження учнів в усі галузі життєздійснення людини, як то: – побут і природа
– праця і суспільство
– культура і мистецтво
– освіта і наука
- Процеси гармонізації мають охоплювати усі аспекти світобудови
а) Особистісні аспекти:
– функціональну підструктуру особистості
– соціальну підструктуру особистості
– емоціональну підструктуру особистості
– інтелектуальну підструктуру особистості
б) просторові аспекти:
– культиваційне поле
– комунікаційне поле
– інтеграційне поле
– інноваційне поле
- Складові компетенції життєтворчого потенціалу особистості доцільно розподілити за двома векторними напрямками
а) Рефлексивні компетенції (для гармонійного самовизначення у власному життєвому просторі):
– здатність до гармонійної самоорганізації
– здатність до гармонійної самореалізації
– здатність до гармонійної самопрезентації
– здатність до гармонійної самооптимізації
б) Проективні компетенції (для гармонійної взаємодії з навколишнім світом):
– здатність до гармонійного світоупоряджання
– здатність до гармонійного світодомагання
– здатність до гармонійного світоопанування
– здатність до гармонійного світоперетворення
- Для подолання деструктивних факторів саморозвитку учнів слід розробити індивідуальні та групові програми реабілітаційного супроводу дітей на шляху до життєвої компетентності
а) Ексклюзивні механізми саморозвитку
– актуалізація вітальних потенцій
– актуалізація адаптивних потенцій
– актуалізація ментальних потенцій
– актуалізація креативних потенцій
б) Інклюзивні механізми саморозвитку
– актуалізація координаційних потенцій
– актуалізація конвенційних потенцій
– актуалізація проекційних потенцій
– актуалізація модифікаційних потенцій
- Змістове та технологічне забезпечення компетентоформуючого освітнього простору необхідно здійснювати на теоретико-методологічних засадах педагогіки життєтворчості особистості
а) програма формування життєвої компетентності має містити усі напрямки життєздійснення особистості за сферами:
Я-людина
- Мій добробут
- Мої стосунки
- Мої якості
- Мої таланти
Я-громадянин
- Моє ставлення до влади
- Мій моральний кодекс
- Мій імідж
- Моя турбота
Я і цивілізація
- Моя обізнаність
- Моя думка
- Мої цінності
- Мої вчинки
Я і майбутнє
- Мій дороговказ
- Мій колектив
- Моє натхнення
- Моя ініціатива
б) Для максимального підвищення компетентоформуючого ефекту навчально-виховного процесу доцільно використовувати наявні життєтворчі технології:
– проективно-рефлексивну технологію навчання
– виховну технологію проективного життєздійснення
– реабілітаційну технологію педагогічної підтримки
– технологію конструктивного соціально-психологічного тренінгу
- Для активного включення учнів у компетентоформуючий простір доцільно залучити увесь шкільний колектив до опанування методу життєтворчого проекту
– превентивні проекти
– продуктивні проекти
– перцептивні проекти
– конструктивні проекти
- Зважаючи на інноваційність методологічних підходів щодо підготовки випускника, необхідно розробити спеціальний психолого-соціологічний інструментарій діагностики та коригування дії компетентоформуючих механізмів
8. Провідна ідея пошукового проекту для всіх категорій учасників навчально-виховного процесу (учнів, педагогів, батьків, допоміжного персоналу, спонсорів, друзів закладу) обумовлюється громадським позиціонуванням ідеї гармонізації навколишнього світу шляхом гармонізації особистості.
9. Вихідна організаційно-методична база діяльності творчого колективу з розбудови моделі підготовки компетентного випускника
- Наукове обґрунтування та досвід запровадження педагогіки життєтворчості особистості, викладені у сучасних інформаційних джерелах (на друкарських, відео – та комп’ютерних носіях)
- Структурно-функціональні описи інноваційних педагогічних технологій
- Власні матеріали апробації окремих елементів компетентоформуючих технологій
- Власні методичні розробки уроків та виховних заходів компетентнісного спрямування
- Проект Річного плану роботи навчально-виховного закладу на 2008-2009 н.р., зорієнтований на мобілізацію роботи педколективу щодо розв’язання проблемної теми школи : «Розвиток життєвої компетентності учнів на засадах педагогіки життєтворчості особистості»
- Опанування членами творчого колективу Intel-технології
- Сформовані внутрішньошкільні експериментальні майданчики на базі 1-го, 5-го, 10-го класів